niedziela, Lipiec 12, 2020

Grupa krwi a dieta?

Wielokrotnie mówi się o dietach odchudzających oraz tych, które mają na celu dbałość o nasz organizm w chorobach, np. dieta przy cukrzycy, chorobach wątroby, czy nerek. Stosunkowo rzadko jednak pamiętamy o tym, że w naszych żyłach płynie krew, która także ma konkretne, określone potrzeby. Ostatnimi czasy można usłyszeć o zbawiennym wpływie diety na nasz organizm, sporządzonej pod kątem danej grupy krwi. Co to za dieta i dlaczego nierzadko uchodzi za idealnie skomponowany jadłospis dostosowany do indywidualnych potrzeb?

Podejrzewa się, że konkretna grupa krwi odpowiada za metabolizm danego organizmu oraz za to, co tak naprawdę powinno się mu dostarczać, aby był zdrowy przez długie lata. Dieta przystosowana do określonej grupy krwi jest równoznaczna z powolną, ale skuteczną utratą nadliczbowych kilogramów. Zapobiega przez to tak zwanemu „efektowi jojo”.

„Zerówki” – wrogowie mleka

Osoby, które mają grupę krwi 0, powinny przede wszystkim wystrzegać się w swojej diecie produktów mlecznych. Innym składnikiem, który powinien zostać wyeliminowany, jest pszenica. Zawarty w tym zbożu gluten nie sprzyja niestety utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Innymi zakazanymi produktami spożywczymi są ziemniaki, kalafior, brukselka, kapusta, kukurydza oraz soczewica. Zalecane są natomiast banany, czerwona papryka, wołowina, cielęcina. Pieczywo tradycyjne warto jest zamienić na orkiszowe, bez zawartości glutenu. Dania z wykorzystaniem brokułów, pomidorów oraz cebuli i czosnku także sprawdzą się świetnie. Zalecane jest także spożywanie dorsza i łososia – ale nie wędzonego.

Grupa A i witamina B

Przy krwi o grupie A zalecane jest dostarczenie do organizmu kwasu foliowego. Jego dobrymi źródłami są buraki, brokuły, a także szpinak. Wskazane jest również spożycie cebuli oraz czosnku. Jeśli masz tę grupę krwi, a lubisz chrupać w wolnym czasie, odstaw chipsy, a sięgnij po surową marchew albo wafle ryżowe. Należy ponadto odstawić produkty pszenne oraz mleczne, większość owoców morza i rodzajów mięs. Warto natomiast spożywać mleko sojowe, dorsze, karpie, makrele, oliwę z oliwek oraz masło orzechowe.

Grupę B przyciąga magnez

Produkty będące źródłami magnezu są szczególnie polecane osobom, które charakteryzuje grupa krwi B. Magnez znajdą one między innymi w orzechach, szpinaku oraz czekoladzie. Miłośnicy rodzajów mięs takich, jak dziczyzna, jagnięcina czy baranina, o grupie krwi B również nie powinny narzekać, bowiem mogą śmiało je spożywać. Unikać należy mięsa z kurczaka i wieprzowiny. Można postawić też na potrawy z łososia, dorsza, makreli, flądry i sardynek. W przeciwieństwie do grup 0 i A, dla osób z grupą B wskazane są chude produkty z mleka krowiego oraz owczego. Mogą też jeść ziemniaki, paprykę, brukselkę, marchew, a z owoców ananasy, banany, winogrona i śliwki. Nie powinny jednak spożywać lodów.

Enigmatyczna grupa AB

Z uwagi na to, że grupa krwi AB powstała jako hybryda dwóch innych grup, wielu naukowców jest przekonanych o braku realnej możliwości wyodrębnienia produktów zalecanych jej posiadaczom. Jednak pewne produkty mogą okazać się słusznie polecane, w tym między innymi mięso z indyka oraz królika, ponadto ryby takie, jak łosoś, dorsz, szczupak lub makrela, a także chude produkty z mleka krowiego i owczego. Osoby z grupą AB mogą spożywać masło orzechowe, orzechy ziemne oraz włoskie, fasolę, soczewicę i ryż. Zalecane są winogrona, wiśnie, żurawina, śliwki, ananasy i cytryny oraz brokuły, kalafior, ogórki i seler, zakazane zaś są wszelkie produkty kukurydziane. Przestrzega się, aby osoby te nie stosowały ostrych przypraw, ponieważ w ich przypadku odnotowuje się podwyższoną predyspozycję do stanów zapalnych błony śluzowej żołądka.

Dieta skomponowana w zgodzie z grupą krwi, mimo szeregu korzyści, jakie zapewnia danemu organizmowi, niesie także pewne ryzyko. Przy założeniu, że taki sposób żywienia wyklucza pewne składniki odżywcze, które powszechnie mogą być uznawane za zdrowe, narażamy się na ich niedobór.